Hjärupsgården
Värkproblem
Värkproblem

Den art-egna kosten

Om att äta utifrån den egna artens behov

Alla levande arter har specifika näringsbehov. För att främja friska celler och minimera risk för sjukdomar kan man underlätta för sin kropp genom att se till att det man äter kommer från en sk. ART-EGEN källa. Med artegen källa menas att det man själv äter bör vara så naturligt som möjligt utan kemiska tillsatser, genomodifiering eller kemiska processer. Den som äter animaliskt protein bör också se till att råvaran kommer från ett djur som har levt ett sk. ”Arteget” liv. Ett djur som ex. är uppfött på icke arteget vis (ex. grisar som inte fått leva i flock och böka i jorden eller fiskar som föds upp på pellets med kemikalier och antibiotika) överför skadliga ämnen till våra celler när vi äter dem vilket ger en grogrund för ohälsa. Livsmedel från växtriket som är hårt besprutade med växtgifter, konstgödning mm påverkar vårt näringsupptag och kan förstöra vår tarmflora. 

Hur vet man om ett djur är arteget uppfött?

GRISAR
Grisar är flockdjur och behöver vistas utomhus och få använda sitt tryne genom att böka i marken. Den naturliga kosten för gris är fallfrukt, rotfrukter, rötter, sniglar, maskar, gräs- och växter – en riktig allätare med andra ord. Välj gärna griskött från ”Glada utegrisar”. 

NÖTKREATUR
Nötkreatur livnär sig på gräs och andra vallväxter som ex. klöver, under sommaren bör de få beta sin mat själva. Köttkossor kan oftast vara ute året runt om de har tillgång till vindskydd, de har mer päls och är grövre och plågas inte av snö och kyla på samma vis som mjölkkor.
Nötkreatur är idisslare och har ett komplicerat matsmältningssystem. Djuren äter gräs som de river av med sin långa tunga. De tuggar i sig fodret slarvigt första gången, och i de första två magarna, våmmen och nätmagen, blandas det med foder som de ätit tidigare och omvandlas till en lös gröt. Stora foderbitar stöts upp igen och tuggas en gång till. När djuren ligger ner kan du se dem rapa och tugga om igen, det kallas att idissla. Det är mycket viktigt för nötkreatur att alltid ha tillgång till grovfoder, alltså gräs, hö eller ensilage. Utan denna typ av foder fungerar inte djurens magar. 
Välj gärna gräsbeteskött! 

FÅGEL
Fåglar är flockdjur och behöver få utlopp för sitt behöv av att sprätta i marken, sandbada och picka med näbben i gräs o mark. Frön, maskar, insekter, bär, fallfrukt och  grönsaker är mat som är naturlig för dem. Välj gärna fågel/ägg från fåglar som har fått vistats utomhus! 

FISK
Artegen fisk är fisk som fått leva i frihet i rena friska vatten och där äta sin naturliga föda i form av alger, småfisk, plankton etc. Idag är våra sjöar och hav kraftigt påverkade av kemiska utsläpp vilket såklart påverkar fisken. Välj MSC-certifierad fisk för att få så bra kvalitet som möjligt när du äter fisk.

LAMM & VILT
Lamm är gräsbetande djur och föds oftast upp helt arteget, precis som våra vilda djur i skog och mark. Alltså ett väldigt bra val!

Hur odlas artegna vegetabilier?

Artegna vegetabilier är odlade utan gifter och farliga bekämpningsmedel. I Sverige finns lagar där användning av olika gifter är hårt begränsade – dock finns det ett uppsjö av bekämpningsmedel som alla har samma effekt vilket gör att en bonde kan använda 10-20 olika gifter utan att överskrida maxgränserna.
Hela 95 ton kemiska bekämpningsmedel sprids årligen på de svenska potatisåkrarna och det gör potatisen till vår mest besprutade gröda. Varje konventionellt odlad potatisplanta besprutas i genomsnitt 7,5 gånger, vissa sorter tolv gånger.
Välj med fördel vegetabilier som är KRAV- eller EKO odlade – eller odlade av dig själv eller en bonde som du vet odlar giftfritt.
Att handla ”Närodlat” är INTE en garanti för att få giftfritt odlat – kanske du bara stödjer en bonde som besprutar grödorna hårt nära där du bor. 

Vilka fettkällor är hälsosamma?

Fett är en viktig energikälla och rätt sorts fett i rätt mängd är avgörande för att vi ska må bra. Förutom att det ger oss energi skyddar det våra inre organ, bygger celler, bildar hormoner och ökar kroppens förmåga att tillgodogöra sig fettlösliga vitaminer.
När man väljer fettkällor behöver man tänka på att de inte ska vara hårt processade. Exempelvis blir vegetabiliska oljor skadliga om de har hettats upp över sin rykpunkt.
Ex. på bra fettkällor är KRAV/EKO-smör, kallpressad ekologisk olivolja, ekologisk kokosoljs, MCT olja som innehåller minst 2 mellanlånga fettsyror, kallpressad avokadoolja, kallpressad macadamianötolja, Omega-3 från fisk och alger och fett från arteget uppfödda djur. När det gäller frö- och bönoljor som ex sojaolja och majsolja är dessa hårt processade och innehåller fettsyror som ökar inflammationer i kroppen så dem bör man undvika. Av de fröoljor som finns är rapsoljan den minst skadliga.

error: Alert: Content is protected !!